TAUSTOJA
Toukokuussa 2009 vihdoin rohkaistuin ostamaan pitkään haaveena olleen moottoripyörän. Kyseinen vehje ei ehkä ole se kaikista tavanomaisin vaihtoehto, mutta jostain kumman syystä vuosien saatossa minulle on syntynyt intohimo saada tuommoinen itselleni. Ehkä se alkoi jo kevariaikana, jolloin ajokkina oli HRC-värityksellä ollut 1991 Honda NSR 125RL, joka muistutti kovin paljon Superbikessä 1990-luvun vaihteessa käytettyä VFR750R rc30:stö.
Ja miksi? Seurasin innolla Superbiken MM-sarjaa 2000-luvun vaihteessa ja mitään muuta ei ole jäänyt kirkkaana mieleen, kuin se että Colin Edwards ajoi Hondallaan miten päin tahtoi. VTR SP / rc51 Hondat olivat niitä vehkeitä, jotka pitivät Hondan voittajien joukossa WSBK:ssa rc30:n ja rc45:n jälkeen, ennen sääntöjen muuttumista ja 1000cc rivikoneiden sallimista, jolloin Honda siirtyi tavanomaisempaan kalustoon, eli Firebladeen.
En oikeastaan osaa sanoa, mikä tuossa siviiliversiossa, kiinnostaa sen historian lisäksi. Rc51:stä on pidetty katuversiona hieman ylipainoisena, moottori on hyvin yllätyksetön ja ajettavuus ihan kohtalainen, kiitos hyvien jarrujen ja vakioalustan. Tosin Akrapovicin putkisto ja ruiskun uudelleensäätö auttanee kulkupuoleen, sekä siihen että liito-oravat ja valkoselkätikat eivät varmasti asu lähistöllä. Tiedä sitten, ostaa ne ihmiset Ducatejakin samoista tunnesyistä…
|
© Tomi Talja 2010 |