Text Box: Informazione
Text Box: Harrastuksia
Text Box: Kuvatuksia
Text Box: Müüa
Text Box: Etusivu

Pyhän voimasavun metsästys

 

Siispä rohkeasti syöttöpumpun kimppuun: Sinetti heitettiin metsän yli Vääksyn Siwan portaille  asti ja alkutekijöiksi hetken kestäneen iteroinnin jälkeen päätin lisätä ronskisti puoli kierrosta lisää perussyöttöä, kuten ex. Jetassakin. Eipä tuo ainakaan alkuun aivan liikaakaan ole. Kaasuvivun vasteesta otin hiukka takapakkia, että kierrokset ovat normaalit, sekä lisäsin hiukan rusinan kokoisen KKK-ahtimen tuottamaa ahtopainetta hukkaportin tankoa pidentämällä. Ja ei kun kokeilemaan. Muutenhan tämä oli hyvä juttu, mutta moottorin vastaaminen kaasuun oli meridieselin tasolla. Lisäksi taustapeilin täyttävä musta savupilvi ei vaikuttanut kovinkaan miellyttävältä kanssa-autoilijatovereita ajatellen. Moottori kyllä heräsi aikanaan ja kulki kummasti paremmin, mutta em. asiat hiukka kiusasivat.

 

Siispä syöttöpumpun ”pohjaennakon” kimppuun. Tätähän säädetään moottorin takana olevasta kylmäkäynnistyksen säätövivusta. Säätövaijeri löysälle ja oikeanpuoleista vastetta löysäämään, jolloin pohjaennakko myöhästyy. Muutaman testiringin jälkeen säädöt alkoivat löytymään ja moottori vastasi kaasuun hetimiten, ilman polkimen painamista lattiasta läpi. Jossain vaiheessa kuitenkin raja tulee vastaan. Tämän huomaa siitä, että kierrokset eivät laske tyhjäkäynnille kovinkaan nopeasti. Lisäksi   läpi koko kierrosalueen tuntuu, että nyt ollaan menty parhaan säädön ohitse. Säädöt löydettyäni pieni virittely on jatkunut tähän päivään asti, mutta säätöalue on ainakin löytynyt. Tähän kaikkeen tarvitset siis talttapääruuvimeisselin, 10mm lenkin, 13mm lenkin tai hylsyn, sekä 7mm ja 8mm lenkit. Mielestäni suhteellisen yksinkertaista. Lopputuloksena siis ~0,9bar ahdot, 5 l /100km kulutus (tipahti 1,5 litraa alkuperäisestä), hyvä kylmäkäynnistyvyys ja katsastuksessa 2,8 / 3,0 (raja) päästöt. Välijäähdytintähän tuo edelleen kaipaa, jotta turvallisin mielin voisi käydä ahtokaran kimppuun.

 

Viilatun ahtokaran ja karan jousen vaihdon yhteydessä sain konsultaatiota syöttöpumpun ennakon tarkistukseen. Jakohihnan vaihdon yhteydessä ennakko oli muuttunut 0,6:een, joka on taivaallisen myöhässä ja tämä tuntui myös kulkupuolessa. Ennakon pitäisi olla vakiona ~0,9, mutta suuremmilla syöttömäärillä vakiopumpun ruiskutusaika pitenee jonkin verran, joten ennakoksi asetettiin 1,03. Nyt vehje kuulostaa dieseliltä ja rapisee mukavaan tahtiin. Kulutus tippui myös oikealle tasolle.

 

 

 

Pentagon:    Jetta
Pentagon:    Osa 3

© Tomi Talja 2010