SYÖTTÖPUMPUN ITEROINTI LISÄÄNTYNEEN VOIMAN TOIVOSSA—JATKUU EDELLEEN |
5) Lisäksi on syytä tarkastaa vaikka heti ensimmäiseksi, että hukkaportin avaustoiminto pelaa. Tämä säästää turboa ja laskee kevyessä kuormassa paineet nollaan avaten hukkaportin kokonaan. Ohessa pari videota selventämään tilannetta. VIDEO 1 — Toiminta käytännössä (3,6mb) |
Säätöasioissa on hyvä pitää järki kädessä. Jotkut ovat onnistuneet repimään kyseisestä AAZ-moottorista hurjiakin tehoja irti, mutta tosiasia on että vakiona 75hv koneesta ei pelkällä ruuvin kiertämisellä voi saada luotettavasti irti kahtasataa hevosvoimaa, koska kyseistä moottoria ei ole alun perin siihen suunniteltu. Tällaiset tehomäärät vaativat jo todella rankkoja muutoksia, eikä paikkojen kestämisestäkään ole enää mitään takeita. Lisäksi vaihdelaatikko ja kytkin eivät kestä rasittumatta kovinkaan paljoa vakiota enempää tehoa, joten ajotavalla alkaa olemaan merkitystä jo pienelläkin virityksellä. Maalaisjärki siis käyttöön jos auton tarkoituksena on edelleen siirtää kehoa paikasta toiseen. Onnea ja menestystä säätämiseen!
Keväällä 2010 pitäisi Volkkariin valmistua kohtuullisen tehokas, ajatuksella tehty naftapihi moottori, jonka rakentamista voit seurata alla olevasta linkistä |
© Tomi Talja 2010 |