Text Box: Informazione
Text Box: Harrastuksia
Text Box: Kuvatuksia
Text Box: Müüa
Text Box: Etusivu

Kuten muutkin verrattomalla VAG-yhtymän valmistamalla AAZ 1.9ekoTD ajelleet taitanevat tietää, ei voimaa riitä kunnolla edes moottoritiellä ohitteluun. Kuten jo autoni ensitarinoissa kerroin, sinetit lähtivät parin viikon sisään auton ostosta, kun kaasu pohjassa moottoritiellä vastatuuleen sai ajella lähestulkoon 120km/h - kymmenen litran kulutuksella. Se siitä ”ekosta” sitten. Ohessa vinkit parempaan elämään autosi kanssa.

Pentagon:    Jetta

SYÖTTÖPUMPUN ITEROINTI LISÄÄNTYNEEN VOIMAN TOIVOSSA

Pentagon:  Jatkuu

Jos sinulla ei ole autosi kanssa hajuakaan siitä, että mitä seuraavat toimenpiteet tarkoittavat, tai et ole aivan varma siitä mitä olet tekemässä, suosittelen lämpimästi kääntymään asiantuntijan puoleen. Liialla syöttöjen ja ahtojen lisäämisellä onnistut varmasti hajottamaan moottorin.

Oikeilla säädöillä saat kulutuksen tippumaan noin 5—5,5 l/100km tasolle, joka voi tuntua oudolta, koska syöttöjähän tässä lisätään. Tosin autoa ei tarvitse tämän jälkeen piiskata liikkeelle, vaan lisääntyneen voiman (ja savun) ansiosta auto kulkee lähinnä ”sukkasillaan”. Tällä on jo kiva ajaa...

Päästöarvojen kanssa voi katsastuskonttorilla tulla hylky käteen, jos syöttöjä on nostettu liiaksi. Varttikierroksen lisäys tuskin vielä vaikuttaa hirveästi asiaan. Itselläni 3/4 kierroksen lisäys ja pumpun iterointi kohdalleen tuotti päästöarvoksi 2,8, joka on siis sallittu rajan ollessa 3. Tosin kelpo katsastusmies antanee säätää syötöt vaikka mittari putkessa kiinni, joten ota säätötyökalut mukaasi, mikäli epäröit päästöarvojen laillisuutta.

SÄÄTÄMISEN TULOKSET

VAROITUS!

EN MISSÄÄN TILANTEESSA VASTAA OHJEIDEN OIKEELLISUUDESTA JA MAHDOLLISISTA VASTOIN-KÄYMISISTÄ SÄÄTÖTYÖSSÄSI, JOTEN OLET TÄYSIN OMALLA VASTUULLASI SEURAAVIEN OHJEIDEN KANSSA!

© Tomi Talja 2010